woensdag 04 april 2018

DRUKKE WOENSDAG: SCHELDEPRIJS EN VERKENNING ROUBAIX

Druk dagje voor de snipers van Veranda’s Willems – Crelan woensdag. Een deel van de groep zakte af naar Terneuzen voor de start van de Scheldeprijs. De overige renners verbleven in Nazareth en trokken ’s ochtends naar Noord-Frankrijk voor de verkenning van de kasseien van Parijs-Roubaix.

Stijn Devolder, Michael Goolaerts, Senne Leysen, Stijn Steels en Wout Van Aert trotseerden de befaamde kasseistroken van Parijs-Roubaix. Ruim honderd kilometer en twintig secteurs stonden op het programma. Sommige daarvan lagen er door de recente sneeuwval behoorlijk modderig bij. In elk geval deed het vijftal weer nuttige parcourskennis op met het oog op het échte werk zondag in de Hel van het Noorden. Het prestigesprintje op de piste van Roubaix werd alvast gewonnen door Van Aert.

Van Aert deed de verkenning in een gloednieuwe en unieke fiets die hij dinsdagavond overhandigd kreeg. Een leuke verrassing van Stevens Bikes speciaal voor Parijs-Roubaix en eentje die duidelijk gesmaakt werd! Het betere airbrushwerk komt van M-Level. Het exemplaar, een Stevens Xenon zoals de overige wegfietsen van het team, vertoont onder meer de beeldtenis van Van Aert op de vork, zijn naam op de achtervork, heel wat kasseien op vork en kader en de slogan ‘Go hard or go home’.

VAN AERT: "IK DROOM VAN EEN PRESTATIE ZOALS IN MJN VORIGE KOERSEN"

“De kasseien lagen er glibberig bij, met veel modder door de regen van de afgelopen dagen”, vertelde Wout Van Aert na afloop van de verkenningsrit. “Als het zo blijft, wordt het lastig, maar ik verwacht dat ze wel nog wat zullen opdrogen. Al zou het wel mooi zijn Parijs-Roubaix rijden in de regen. Dat komt maar weinig voor. Ik kan er ook best goed tegen, maar het is niet zo dat ik altijd graag met slecht weer rijd.”

“Met mijn fiets ben ik alvast content. Hij heeft de test doorstaan. Goed voor de motivatie ook, ik zie het er helemaal mee zitten. Het model is hetzelfde als de andere, maar er zijn wat details aangepast zoals de bandendruk, een dubbel stuurlint, een extra remhendel, enz. Ik start zondag trouwens zonder concreet doel in mijn hoofd. Het is  mijn eerste deelname dus ik wil het voorzichtig aanpakken. Pech kan ook een rol spelen. Al droom ik wel van een prestatie zoals in mijn vorige wedstrijden.”

Performance Manager Michiel Elijzen zit zondag in de volgwagen. Hij wil de wedstrijd aanpakken zoals het team dat ook in de Ronde van Vlaanderen deed. “Wij willen Wout zo goed mogelijk omringen naar de finale toe. Dat kan bijvoorbeeld door iemand mee te sturen in de de vlucht en ook Stijn Devolder kan ver komen. In de finale is het aan hem. In de Ronde heeft hij bewezen wat hij daar kan doen.”

DRUKKE WOENSDAG: SCHELDEPRIJS EN VERKENNING ROUBAIX

SLECHTS 50-TAL FINISHERS IN SCHELDEPRIJS NA SLAGBOOMINCIDENT

Slechts 58 renners haalden de finish in Schoten in de 106e editie van de Scheldeprijs. Dat had niet zozeer te maken met helse weersomstandigheden, dan wel met een bizar spoorwegincident. Een grote (versnipperde) groep renners negeerde op Nederlands grondgebied een sluitende slagboom en werden vervolgens uit de wedstrijd gezet, onder andere enkele blauwhemden. Heel wat hadden zo plots nog maar één of twee renners in koers.

Lichtpunt was Sean De Bie, die deel uitmaakte van een vroege vlucht van vijf. Nadat de groep werd gegrepen, nestelde hij zich weer in het peloton. Hij kon zich in de aanloop naar de finishlijn goed positioneren, maar werd alsnog teruggeslagen en kon niet meesprinten voor de top tien. De Bie werd uiteindelijk 26e. De winst was voor Fabio Jakobsen.

26. Sean DE BIE
— Dries DE BONDT
— Mathias DE WITTE
— Elias VAN BREUSSEGEM
— Aidis KRUOPIS
— Arjen LIVYNS
— Zico WAEYTENS

 

Foto’s: Kramon

DRUKKE WOENSDAG: SCHELDEPRIJS EN VERKENNING ROUBAIX